7 problémov, ktoré prináša práca z domu, a ich riešenia

31. 10. 2024
Zdielať článok

V TITANS sme pripravili odporúčania, ako prekonať najčastejšie komplikácie, ktoré vznikajú na home office režime – aby sa vaša produktivita zvýšila a frustrácia znížila.

Žiadne zdĺhavé dochádzanie. Žiaden zdvorilostný small talk pri kávovare. Zabudnúť môžete dokonca aj na nepohodlné saká či opätky. Práca z domu prináša množstvo výhod, pre ktoré sa udržala na trhu aj roky potom, ako sa skončila pandémia. Ak je však súčasťou vašej kariéry, dobre viete, že tento režim nie je dokonalý. Prečítajte si, ako môžete zvládnuť obvyklé problémy, ktoré počas neho vznikajú, a vyťažiť z home officu maximum.

1. Prepracovanosť

Napriek obavám manažmentu, že ľudia doma pracujú menej, sa ukazuje, že bývajú skôr prepracovaní. Keďže sa ich osobný život aj práca odohrávajú pod jednou strechou, je pre nich ťažšie vypnúť a hrozí im vyhorenie. Ak sa tento problém týka aj vás, skúste si do kalendára pridať program po pracovnej dobe, ktorý vás od počítača odláka. Podobne by vám mohlo pomôcť aj nastavenie pripomienok na prestávky. Keď potom na konci dňa uzavriete prácu, dajte svojmu tímu jasne najavo, že odchádzate, a spolu s laptopom si vypnite aj notifikácie na mobile. Najlepšie je, ak viete vytvoriť fyzické hranice medzi sebou a svojím pracovným priestorom, napríklad odložiť notebook z dohľadu.

2. Chýbajúci plán práce

Keď pracujete na diaľku, nemáte pri sebe manažment, ktorý by nad vami vykonával osobný dohľad. Musíte vynikať v samostatnosti, časovom manažmente a v sebamotivácii, aby ste stihli dokončiť povinnosti s najvyššou prioritou. Našťastie, existuje viacero techník, ktoré vám v tom dokážu pomôcť.  Najlepšie je hneď na začiatku pracovného dňa zjesť “žabu”. Ide o vašu najdôležitejšiu úlohu, pri ktorej vám hrozí prokrastinácia. S pomocou Eisenhowerovej matice si dokážete určiť priority a vyhnúť sa menej podstatným zadaniam, ktoré vás oberajú o čas. Alebo môžete uplatniť pravidlo 1-3-5: denne urobíte len 1 veľkú vec, 3 stredné a 5 malých vecí. Nezabudnite, že vaša energia počas dňa stúpa a klesá, preto si určite poradie úloh podľa toho, nakoľko sa na ne budete môcť sústrediť v rôznych časových úsekoch dňa. Svoju produktivitu môžete zvýšiť aj pomocou techniky Pomodoro.

3. Starostlivosť o druhých

Výhodou práce z domu je, že sa vyhnete rušivým vplyvom v kancelárii, no zlou správou je, že sa pravdepodobne budete musieť vyrovnať s inými druhmi rozptyľovania. Môžu k nim patriť napríklad vaše deti, kuriérska služba, domáce zvieratá, alebo príbuzní. Niekedy to dopadne ako vo virálnom videu, kde profesorovi Robertovi Kelly vtrhli do študovne jeho malé deti, kým robil rozhovor v priamom prenose pre BBC. Niektoré vyrušenia, samozrejme, nemôžu počkať, no inak je dobré dohodnúť si signál, ktorý dá ostatným vedieť, keď ste v režime sústredenia. Ak sa aj vy musíte starať o deti, rozvrhnite si pracovný čas podľa ich spánku, prípadne požiadajte niekoho iného v domácnosti, aby na ne dohliadol. Pokiaľ máte domáceho miláčika, ktorý si vyžaduje pozornosť, pokúste sa ho niečím zamestnať. Ak všetky možnosti zlyhajú, môžete pracovať v coworkingových priestoroch, v knižnici alebo v kaviarni.


4. Osamelosť 

Pri práci z domu môžete naraziť aj na opačný problém: izoláciu. Zatiaľ čo ľudia, ktorí pracujú v spoločných kanceláriách, sa porozprávajú pri káve, prípadne spolu obedujú alebo chodia po práci na drink, u vás sa môže prejaviť osamelosť a “ponorková choroba”. Ak je to možné, skúste do svojho rozvrhu zaradiť aj spoločenské aktivity mimo domova, napríklad obed s priateľmi, prípadne sa zapojte do miestnych organizácií. Aj v tomto scenári si môžete obľúbiť prácu v coworkingových priestoroch alebo kaviarňach, pretože budete v kontakte s inými ľuďmi. Ďalšou možnosťou sú konferencie, networkingové happy hours alebo kurzy vo vašom meste.

5. Vylúčenie z tímovej komunikácie

Keď sa väčšina vašej interakcie odohráva online, ľahko môže dôjsť k drobným nedorozumeniam, ktoré sa časom znásobia. Ak navyše časť vášho tímu pracuje v kancelárii, ale vy nie, môžete mať paranoidný pocit, že ostatní majú mítingy a prijímajú rozhodnutia bez vás – a nie je to vylúčené. Jediným skutočným riešením je čo najviac komunikovať. Objasňujte všetko, z čoho by mohlo vzniknúť nedorozumenie, a proaktívne sa vyjadrujte. Okrem toho, vďaka práci na diaľku môžu byť členovia a členky tímu rozmiestnení v rôznych časových pásmach. To okrem výhod prináša aj potenciálne komplikácie, napríklad oneskorenia rozhodnutí a zmeškané termíny projektu. Riešenie preto spočíva v dohode, aby sa pracovné časy tímov prekrývali počas štyroch hodín.

6. Technologické problémy

To, ako môžete vyriešiť technologické poruchy, závisí od vašej situácie. Spoločnosť, v ktorej pracujete, môže mať zavedené postupy na riešenie podobných problémov, preto je dobré, ak ste s nimi oboznámení.  V prípade, že ste zodpovední za váš vlastný hardvér, majte k dispozícii záložné zariadenie pre prípad poruchy. Mobilný hotspot, ako je MiFi, alebo mobilný paušál, ktorý umožňuje tethering, vás môže zachrániť, keď vám vypadne internet. Náhradný laptop alebo tablet s Bluetooth klávesnicou a myšou vám pomôže prežiť deň, kým sa vám nepodarí opraviť počítač. Zvážte aj používanie cloudového úložiska, aby ste mali istotu, že v dôsledku poruchy hardvéru neprídete o dôležité súbory.

7. Bezpečnostné riziká

Firmy zvyčajne majú vo svojich kanceláriách nainštalované sieťové a softvérové zabezpečenie pred kybernetickými útokmi. Ak ste zodpovední za ochranu údajov spoločnosti, musíte si byť istí, že počas práce na diaľku máte na všetkých svojich zariadeniach dôkladné zabezpečenie. Spoločnosť, v ktorej ste zamestnaní, si môže klásť bezpečnostné požiadavky, napríklad výhradné používanie firemného hardvéru s nainštalovaným šifrovaním. Ak to nie je váš prípad, zvážte investíciu do antivírusového softvéru a udržiavajte ho aktualizovaný. Odporúča sa aj používať VPN pri pripájaní sa na internet. Vo všeobecnosti je dobré pracovať čo najviac offline a k internetu sa pripájať len vtedy, keď máte k dispozícii zabezpečené pripojenie. Ak pracujete na verejnom mieste, filter obrazovky vám pomôže ochrániť si súkromie. 

Napriek vyššie uvedeným problémom dokáže byť práca z domu veľmi efektívna a príjemná. Ak ste ochotní prekonať isté mínusy, odmenou pre vás bude flexibilita, možnosť pracovať v ľubovoľnom prostredí aj viac času na váš súkromný život. V TITANS vieme, že väčšina IT špecialistov a špecialistiek tento režim preferuje, a preto im sprostredkúvame množstvo zaujímavých projektov na diaľku. Ak vás láka sloboda a možnosť zrýchleného kariérneho rastu, ste na správnej adrese. Viac o výhodách freelancingu sa dozviete tu

#codecon #homeoffice #inspiration #partners #zilina
Autor článku
TITANS

Nezmeškaj aktuálne info o CODECON